Debit Advice 2

sambungan ...
i made a few calls (actually, aku ni mcm kene tendang jer. kejap kol call center ini la, kol org itu lah) and aku dpt jwpn kpd persoalan yg wat aku geram. utk pengetahuan, ini bkn kes withdraw duit dr atm atau pembayaran pinjaman melalui pemotongan akaun bank which the owner aware of. itu aku dan ramai org tahu n faham. tp, lebih kurang lah sbb aku xaware pon derang leh wat pemotongan melalui akaun bank aku. yg mn, pihak berkenaan gn istilah standing instructions ngn aku. oke. i'm not a person with accounting background, but i understand fully what standing instruction means!! sepnjg perbualan aku dgn bebrapa call center n peg yg berkenaan, ada sedikit rasa annoy, geram, ptus asa n tertipu gk. huh!

k.  
brg kes. bank statement aku yg aku rujuk online.  
kes. satu hari sabtu yg permai aku tergerak hati nk tgok penyata kwangan semasa aku. so, aku klik maybank2u n come across with Debit Advice in my statement!

ok. i obviously try to understand the situation n myself conclude that biasalah bank kenakn charge ke atas sebarang transaksi kn... aku check amout kuar masuk duit aku.. ok... xde masalah.. sehinggalah aku terpandangkn debit advice yg jumlah deduction nyer agk asing pd aku. of kos aku xpernah wat or agree to such deduction lebih2 lg through my bank account (masa ni aku blum sedar apa yg sdg berlaku yer..). PERSOALANNYA ADALAH, UNTUK APA???? BYR APA??? BERAPA BYK??? i vow to myself i will get to this matter on Monday. so, i did!
result. samting happen to my car (BERI SAKIT~), so aku xdpt nk g bank. it's ok. aku kol bank n slps berckp dgn beberapa org yg of kos pass the baton to one person after another, aku dpt maklumat yg sgt penting bhw A-eon credit yg issue pemotongan tu. then, aku try reach A-eon plak. selepas 'ditendang' beberapa kali, barulah aku dpt berckp dgn pegawai sebenar yg mneguruskan kewangan A-Eon Credit. thank Allah~

his explaination/SOLUTION. dia hightlight ttg standing instructions.

"ini adlh persetujuan pembeli dan kebenaran pihak bank terlibat di mana pihak syarikat (berkenaan) dibenarkan akses akaun pembeli bg membuat pemotongan byrn melalui akaun bank."  
-plis note ini bkn definisi standing instruction, juz apa yg aku phm saja. tq-

 

def sbnr:
"instructions, which may be revoked at any time, for a specific procedure to be undertaken in the event of a specific occurrence; for example, an instruction that money in a savings account for a fixed term should be placed on deposit for a further period when the term expires"




 
oke. aku recall aku ada isi beberapa borang n salah satu borang utk standing instruction nih. mula2 tu aku refuse sign aggreement, tp salesman kt kedai tu kata.. permohonan aku xkn diproses jika borang berkenaan xisi. menurut salesman tu lg, pihak syarikat xkn buat apa2 pemotongan melalui akaun bank jika aku xsetuju. which is NOT TRUE since aku dah sign aggreement kn. BODOH tol aku time tuh. then, aku blindly fill the form. k. i admit its my fault. no questions about that. tros pd pangkal cerita. he said pemotongan yg di buat adalah kerana aku xbayar lg. true. bln ni aku xbyr lg. so, dia buat 5 kali pemotongan utk bln oct yg berjumlah RM72.++. oke... then.. ujung bln nih aku juz perlu byr 261.++ (minus) RM72.++ (plus late charge) RM 30.00 (equal to) RM 19+.++... that's reasonable. klu kedai tpt aku beli n byr brg tu kata aku kene byr full installment, i'll get back to the person-in-charge. u juz wait.



Flashback~
u don't have to read this if ur eyes begin to sore n u get bored juz by reading...
the story gets complicated... as i talk to each person on the line. hmmm... sblm dpt berckp ngn insan terakhir yg mampu bg penyelesaian kpd persoalan yg aku utarakan, this is what i said to them. dan... ada yg terdiam.. mungkin terasa kot. mungkin aku agk rude semasa menyuarakn rasa xpuas hati aku tuh.

what i said to "them".
 <&^%%#$&&***$%@#@$#> let it remain secret k... haha... lebih baik xyh citer kn...


moral values.
i learn alot from this. jika takut dilambung ombak, jgn berumah ditepi pantai. btol sgt2 peribahasa tuh. kita seharusnya kuat n mampu menanggung risiko dan cabaran dlm hidup. hidup yg sentiasa gembira tanpa ada olah dan speedbum pastinya boring n menyesakkan. sbb xde patih dan manisnya. even semasa mkn pon kita tidak hanya merasa yg manis sahaja bkn..? ikan 3 rasa, sambal belacan, sayur ulaman, tomyam campur juga yg menjadi pilihan. rencah dan rasa yg pelbagai inilah yg menyeri hidup kita.

"jika aku xberani tanggung risiko, xperlulah meminjam kn.. aku kene terima akibatnya.."

liku2 n onak duri kehidupan ini lah yg akn mematangkn sseorg manusia. Ia mengajar seseorang menghargai apa shj yg dipunyai di samping menjalani kehidupan mengikut acuan kehidupan yang diredhai-Nya. biasalah jika kita resah ketika dilanda musibah. namun, stlh musibah tuh berlalu n kita ternyata berjaya mengharungi nya, kita akn lega dan mengenangkan semua tu sbg dugaan dan cabaran hidup yg perlu ditempuh. Ia menjadi pengalamn hidup yg paling bermakna. bkn semua org melalui apa yg kita lalui kn...

aku hanya sekadar berkongsi kisah dan cerita. krn setiap manusia berbeza, jgn pk aku berckp ttg semua org. ini adlh apa yg aku rasa, pk, selami dan alami.

 
the end~

1 comments:

sheta said...

owh panjang nau penjelasan nih. memang tak sama lah ngan kes aku yg simple tuh. tp,baguslah akhirnya terjawab jugak persoalannya. A-eon yang punya hal rupanya. A-eon tuh kad kredit ke?

apo2pun, pengajaran berguna utk aku: kena lbh hati2 sblm sign apo2 orang perjanjian. huhuhu

Post a Comment

Thank You for Your Message(s)..