Citer pengubat boring di hari raya

Citer 1
raya ke-3 aku g beraya umh sedara mara ngn famili. Sapa yang pegi? Aku, mak, abah, nenek, adek, ngn cah. rmh pertama kitorang singgah, ialah rumah besan nenek, wak aji kosnin. Abah ngn adek xg sekali sbb derang dah mbarak kt kg aji kosnin nih. Derang tunggu kt umh makcik aku kt punggor (destinasi aku seterusnya). Sembang2 punya sembang, kuarlah citer pasal ank2 mak aji, isteri aji kosnin nih. ehem.

Mak aku: lor anak e seng siji kui ndhi? (anak mak aji yg sorang tu mana?)

Mak aji: de e wes balik nang Jepon.. (dia dah balik jepun)

Mak aku: yuuhh.. adhoh e… (haa.. jauhnyer..)

Mak aji: udhu jepon kono.. iki kampong parit jepon nang muar kono, kok.. (bkn Jepon tu.. kampong parit jepun yang kt muar tuuu..)

Mak aku, aku, cah, nenek: ohhhhhh…. ((sambil tertawa malu penuh kesengalan))

Mak aku: masaku jepon kono, rupane udhu seng kui.. (ingatkan jepon yang luar Negara sana.. bkn rupa nyer) ((time nih aku dah naik takot ngn mak aku yg dah xleh kontrol rasa malu+gelihati ngn kekurangan pengetahuan ttg geografi Malaysia))

Hahaha…. Masing2 glak xhenggat (nenek aku yg gigi xbrap nk ada tu pon xterkecuali menayang gusi). Klaka pulak rasa.. then, aku teringat felda new Zealand kt pahang nun. Hihi.. bg nm tempat klu xsama ngn nama ngr luar xbole ker.. mengelirukan minda org jer.. nih kes nk publisiti murahan la nih (dr mn la derang dpt idea yer..). Hehe.. gurau jer k.. masuk dalam kete, mak aku masih gelak2 lagi. Malu la tuh. Haha.. dalam perjalanan ke rmh mak cik aku kt punggor tuh pon kitorang masih gelak2 lg.. hehe. Klaka sgt!

Citer 2
ry ke3, aku n family mbarak ke rmh sedara kt area kg2 sebelah jer.. time nk g tuh, aku bwk mak aku sbb rmh pertama yg kitorang nk tuju nih bpk aku dah p. time aku nk kuar dr kawsan rmh aku, mak aku terjerit2 ketakutan weih sampai deredek (rasa berdebar+cuak yg amat dlm hati) aku. 

MAK aku: Eleh, malu2 la tuh. Pas jerit2 cm cik ponti.
Pastuh mk aku mara2 sbb mak aku kata aku amek side kiri tepi sangt. Mak aku takot klu2 kete jatuh ke dlm parit. Korang tgok gambar nih.. tol ke aku salah judge n amek side kiri sgt…????

Aku amek side kiri. Nk lalu jambtn dpn umh aku nih kene amek side kanan or kiri sbb mcm korang leh nmpk, tebing jln tuh tinggi+curam. Kete jana (fyi: agk lowered gk wira kete beliau itu) pon kene sagat bawah gara2 amek tgh.
Aku amek kiri terlebih agknyer, sampai mak aku menjrit ketakutan. Aku yg dgr pon nek takot gk. Geger jap aku time kawal stering. Siyes, cara mak aku jerit tuh leh luruh jantung sey.. sayang.. aku xrakam.. xsempat weih.
Mmg la kn…, salah turn, boleh jatuh ke dlm parit. Aku akn lebih berhati2 lenkali.
Hmm.. no wonderlah uda pon xbrani nk parking kete dlm kwsn umh aku.. br aku sedar betapa menakutkan nk lalu jmbatan nih klu xcukop biasa/yakin.. iye lah, aku kn dah beser ngn jambatan nih. Tp, siyes, ada kalanya, aku pon takot2 gk. Dulu, masa mula2 aku bwk kete, aku selalu terlajak n aku terjerit2 soh bpk aku selamatkn kete bpk aku (n aku nyer gk. Hehe) yg hamper masuk parit. Huh.. aku kn amatur kelas tinggi (yg berhidung tinggi, perasan bagos, n bajet bpk terrer bwk kete. Heee..) dulu..
 

Citer 3
pd hari yg sama gk, sampai kt umh pak cik aku kt pt sepadan dah malm. N nk dijadikn citer, kitorang bertembung ngn sedara yg tinggal kt pt bingan (kitorang kn plan nk g umh derang gk..). k, makcik aku yang kt pt bingan, Wak Long ada dorang cucu angkat yg amat2 lah disayanginyer bernama azim dan akim.. akim nih galak sket budaknyer. Pak cik aku nih (tn rmh) ada 4 org ank, 3 pompuan (dah besar2) sorang laki (masih kecik) n disebabkan tuh rmh dia agk girly sket. Eheh. Kt dinding umh pakcik aku nih sepupu aku letak gambar basikal kecik yg ala2 girly g2. Gambar basikal berbunga2 yg ditampal tuh ada 2roda. N setiap rodanya diletakkan gambar lurve g2. Si akim yg hyperaktif nih mmg xreti duduk diam wlau nenek dia (wak long aku) dah tegur:

Wak long: ni knp ajim (lidah jawa pekat xreti sgt sebut urup z) berdiri je ni. Cuba duduk. Kn cantik… xboleh ke?

Ajim: x. ((sambil 'kawad kaki' ke sana sini seolah2 kebingungan, tp x. dia nih budak yg kuat daya imaginasinya..))

Pendek tapi bernas jawapan tuh. Satu rmh ketawa ngn gelagat si azim tuh. Muka dia jgn citer la.. selamba giler.. xble blah.. hish, nakal tapi ‘penawar’ wak long aku tuh.. e eh, aku nk citer psl gambar beskal, tp, citer psl mende len plk.

K, roda basikal yg ada gambar lurve tuh dipandang si azim xberkelip. Dia kn berdiri kt tgh2 pakcik-makcik aku nih. Disebabkan dia yg xreti dok diam berdiri (dan berdiam diri) pandang beskal tuh, wak long aku tegur:

Wak long: ajim tgok ape tu?

Ajim: tu, RODA CINTA. ((sambil tangannya menuding ke arah gambar beskal kt dinding rmh pak cik aku))

mmg xble blah!! Bergema ketawa 1 rumah.. ajim2 ko mmg poyoo.. keh3.. mak ko pon xlarat nk layan ko.. kecik2 lg dah pandai.. budak nih sah byk sgt tgok TV.. hah haaa…

4 comments:

RaUDaH said...

oit..itamnyer air gambut..huhu..

ShimM said...

hah ha, walaupon hitan, ku pandang manis. ahaks! bersih tau air parit nih, hitam yg menawan g2.. hee..

RaUDaH said...

aku dpt bygkan cmner riuhnye korg bler ckp psl parit jepon tu..tau je lak ko cmner..hehehe..

ShimM said...

ehehe.. mn xnyer.. masing2 tergeletek ketiak ngn kekurangan pengetahuan geografi masing2.. tp kn... aku gelak malu2 jer pon.. control ayu la katakan.. ahaks!

Post a Comment

Thank You for Your Message(s)..