KECANTIKAN WANITA itu DIMANA..??

Jika Wanita Yang Cantik Itu Ibarat Permata, Maka Wanita Yang Budiman Ibarat Perbendaharaan Kekayaan.

Petikan dari: Jangan Bersedih- Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia
Oleh: Dr. Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni


Terlalu byk produk kecantikan yg dijual di pasrn skrg. Dr yg berjenama tempatan sehingga yg berjnm antarabangsa. Sudah tentulah untuk kecantikan dan xkurang juga untuk kesihatan. Ttp, persoalannya.. perlukah menjadi cantik seandainya perlu melabur sebegitu byk? Adkh harga kecantikan itu diukur dgn berapa mahal (wang ringgit) produk penjagaan diri yg digunakan atau betapa tebal mekap yg dicanting dan ditepek ke kulit?

Menjadi wanita cantik adlh dambaaan ramai wanita, termasuklah aku. Klu ditanya kpd semua wanita, wanita mana yg ingin berkedut sblm usia mencecah 40? Malah klu diikutkan nafsu yg beraja dihati, mahu saja wanita2 ini mengambil dan mengamalkan produk2 atau amlan org2 tua untuk sentiasa kekal segar dan cantik. Bg yg mampu pula ada shj teknologi terkini dan canggih yg boleh mereka manipulasikan. Kita disarankan untuk bersederhana, tetapi, akal wanita yg hanya satu ini sukar mengalahkan nafsu mereka yg sembilan itu. Keinginan untuk cantik seringkali mengatasi kemampuan mrk dlm berbelanja dan natijahnya kepada kesihatan diri jg. Kadangkala, ia adalah krn sering mengenepikan risiko2 pengambilan sesuatu produk dan terlalu ghairah dgn iklan2, bukti2 hasil penggunaan yang tidak diketahui kebenarannya (model yg digunakan semmgnya sudh dikenali cantik) dan tidak lupa, saranan rakan! Yg berkulit gelap ingin kelihatan cerah, yg berbdn besar inginkn tubuh ramping, yg berkematu inginkn kulit licin, yg meloyot ingin ditegangkan, dan sbgnya. Brp ramai wanita jika ditanya mahukah hanya sekadar menerima kecantikan semulajadi kurniaan Ilahi tanpa perlu berbelanja lebih? Hanya dgn membasahkan anggota2 wuduk dgn air!

Alah! Artis2 wanita tempatan pon ada yg menafikan menggunakan botox walau nmpk jelas di pandangan masyarakt wajah mereka lebam semacm? Lgpula mengaku hanya mengamalkan petua nenek moyang n berwuduk??!!! Hipokrit!! Bkn semua, ttp hanya segelintir. Bg yg mengaku menjalankan pembedahan plastik dan mengambil botox tuh mmg lah jenis yg berani menghadapi kenyataan bhw mrk semmgnya tidak mampu membohongi pandangan kasar manusia. Bagus lah tuh. Org sekeliling pon bknya bodoh untuk teros ditipu. Masyarakat pon bkn nya ingin memulau atau menghina mrk2 yg mengenakan ‘mekap’ palsu dan mahal nih. Juz hendakkan pengakuan ikhlas akn kebenaran yg mrk saksikan!

Jika direnungi skali lg, mutiara kata diatas menunjukkan satu lorong kpd wanita2 di luar sana bhw kecantikan itu bkn sahaja diukur melalui kecantikan fizikal sahaja, malah ia juga diukur lebeh inci nya pada kecantikan dalaman seseorang wanita. Usahlah risau jika wajah berkedut seribu dan tidak cantik. Usahlah risau jika badan menggelembung dan tidak berbentuk seperti ais krim malaysia. Itu semua bkn ukuran hakiki kecantikan sseorang wanita, ttp hatinya.

Tinggalkan permainan minda yang asyik mengatakan tubuh yg seksi akn lbh menarik hati lelaki (ikatlah hati lelaki dgn perutnya, nescaya kau akn berbhgia bersamanya.. - hati lelaki kt perot agknyer.. heheh...), atau tubuh yang langsing akn lebih disenangi dan meningkatkn kenyakinan, wajah yg cantik akn lebih ditatapi dan sbgnya. Ttpi igtlah bhw apa gunanya berbadan ais krim malaysia jika asyik gah menayang kecantikan dan menambah dosa? Apa gn nya berwjah cantk jika perwatakan dalaman tidak seindah mana? Hitam berkerak hingga mengundang kemarahan dan kebencian org lain?

Jadilah wanita yang bersyukur dgn apa yg telah dikurniakan oleh-Nya. Minta lah diri sentiasa diberi kesihatan yang baik, rezeki yang halal, umur yang panjang untuk beribadah, rakan2 yang sentiasa menasihati ke arah kebaikan dan bkn menghancurkan, sentiasa bahagia dan gembira melalui perjalnan liku2 hidup, ditemukan dgn jodoh yg baik, dan byk lg perkara positif yg boleh difirkan selain drpd perkara remeh-temeh seperti yg tersebut. Dan juga, bkn nya melayan fikiran negatif yg sentiasa bertandang atas bisikan syaitan laknatullah. Itu adalah lebih baik.

Sy pon bkn nya tergolong dlm golongan yg baek nih. Tetapi sy sentiasa inginkan yg terbaik untuk diri sendiri. Tidak lah mahu lebih dari apa yg telah dikurniakan tetapi sentiasa meminta yg tebaik dr apa yg telah diberikan kpd sy. Ilmu dan pengalaman adalah salah satu batu loncatan yg baik untuk menjadi wanita budiman ini. Wanita yg berilmu mampu menuturkn lisan yg baik dan berhemah dicampur dgn pengalaman2 hidup nya yang bisa dijadikan renungan dan teladan.

Jgn lah terlalu obses menjadi cantik luaran sehingga lupa menjga kecantikan dalaman yg merupakan harta yg lebih bernilai. Jika diberi pilihan wanita. Yg mana menjadi pilihan? Segunung intan permata? Atau segunung perbendaharaan kekayaan? Yakinlah kecantikan diri anda sendiri dan anda akan kelihatan cantik, luaran dan dalaman. Pakailah pakaian yg sesuai di badan, bkn nya mencuri pakaian ank kecil untuk dipadan ke tubuh. Pakailah perhiasan indah di hati dan perlakuan, agar teros nmpk indah di mata manusia yg memandang. Ukuran tinggi rendah budi pekerti lebih kilogram nya dr kecantikan yg dibaluti kesombongan dan perasaan takabbur!

2 comments:

RaUDaH said...

syim..sumer org nk kelihatan cantik..pd aku jgn terlalu obses dgn kecantikan sbb klu budi bahasa kita cntik..keseluruhan dr kite pasti dipandang cantik..btul x..

ShimM said...

btol tu odah.. yang nih aku setuju sengsgt. tp kn odah.. aku pon sbg manusia xleh lari dr keinginan utuk tampak cantik di pandangan mata manusia jua.. salah ker ha odah klu aku pk g2?

Post a Comment

Thank You for Your Message(s)..