PERMATA KETUJUH – JGN BIARKN ANDA BANYAK BICARA

Jauhilah perselisihan atau diskusi buta dlm perkara-perkara yang masih bersimpang siur. Sebab perkara itu dapat menyempitkan dan menodai hati nurani. Janganlah cuba memuaskan manusia dengan perkara-perkara yang masih banyak mengandungi perdebatan. Ungkapkan pemikiran anda dengan tenang tanpa tekanan, suara yang keras dan wajah yang masam.

Jauhilah banyak membantah dan banyak mengkritik. Perkara itu akan membuat ketenangan hatimu hilang dan wajahmu tidak baik. Ucapkanlah kalimah yang sopan dan penuh cinta jika kamu ingin menarik hati dan jiwa orang lain.

Perkara lain nya yang dapat mendatangkan kesusahan dan kesedihan pada diri anda adalah mengumpat orang lain dan memperkatakan perihal mereka, mencela dan menghina mereka.
Sikap seperti ini akan menghilangkan pahala, mendatangkan dosa, serta menjauhkan ketenangan dalam diri anda. Sibukkan saja diri anda dengan memperbaiki ‘aib sendiri dan jangan pedulikan ‘aib orang lain. Sesungguhnya, Allah tidak menciptakan kita maksum – yang hanya dimiliki oleh Rasul-Nya. Kita semua memiliki dosa dan ‘aib. Maka berbahagialah orang yang sibuk dengan ‘aibnya sendiri dan tidak mencampuri ‘aib orang lain.

Petikan dari: Jangan Bersedih- Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia
Oleh: Dr. Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni


Mengata dan mengumpat org lain. Terlalu sinonim ngn pompuan. Aku pon xterkecuali. Tanpa sedar menjadi ‘a Talkative bitch’! Sebok bercerita psl org. Hmm.. i’ll try my best to apply what i have learnt here. Sememangnya tiada manusia yang sempurna apalg terpelihara kecuali Rasul-Nya. Aku akn berusaha untuk mengawal diri aku dr terjebak dgn kancah gosip gila manusia yang inginkan kepuasan waktu lenggang mrk terisi dengan cerita keburukan dan keaiban org lain.

Hmm.. adakah itu bermakna kita xboleh saling mengingati atau menceritakan perihal masalah yang dihadapi dengan org lain seperti kpd seorang rkn o kaunselor? Sudah tentu adanya saluran-saluran tertentu yang dibolehkan sesi ‘bercerita’ ini berlaku. Mcm mn klu nm org yang terlibat tidak disebut? Masihkah dikira sbg menceritakan keaiban seseorang?

Kadangkala bila hati dah xtahan menanggung sakit akibat perbuatan seseorang, akn terluah juga perasaan xpuas hati atau marah. Sudah tentulah kemudiannya, akn berlaku sesi mengata dan menceritakan keaiban org lain nih. Susah nk kawal diri klu dah sampai tahap tu. Cara yang terbaik adakah dgn berterus terang dgn org yg terbabit? Atau terus-terusan mendiamkan diri sehingga hati berdarah dan bernanah? Xke merana diri tuh.. Huh.

Klu xluahkan pada seseorang, minda akn berterusan memproses maklumat tuh n mengganggu ketenangan hidop pula, hari2 mnjd suram, mudah panas hati, mudah naik marah, n akhirnya mula membenci orang itu. Silap2, org len jd mangsa konflik (‘kebengisan’) diri kita sdr yg mencari2 tpt melepaskn perasaan amarah, kesedihan, ketidaktentuan emosi n sbg nyer. Huuu.. it sucks. Dpt jumpa org sebegini adlh perkara yang sgt malang. Tp, org2 seperti ini lah yg mengajar aku untuk lebih kuat n mampan dalam mengharungi dugaan dan pancaroba kehidupan. Hmm.. maybi itulah kebaikn yg aku dpt drpd org2 sbgini. SEGALA YANG BERLAKU ADA HIKMAH DISEBALIKNYA.. also, HUJAN DAN RIBUT PETIR PON BWK PELANGI YG CANTIK BILA IA REDA.. kn....

Anyway, Thx to meshi for giving me this book to read. Meshi, seru tuh kadangkala dtg dlm pakej keboringan terlampau.. klu x, xde nya aku membaca buku nih. Tq so much! heheh


Jaga Exam.. mcm2 ragam.

Pengalaman jg exam nih mmg lawak lah. Ada yang termenung, tertidur, xmau kuar dewan exam walaupon dah siap jawab soklan n others. Nih belum kira aku yang tertidur menunggu sorang student yg lambat benor menyiapkn kertas exam dia. Huh.. lawak tol..

2 comments:

RaUDaH said...

nk kate psl org lain..dr sndri blom tntu btul..sme la mcm aku..lebih baik jd cam ayah aku..snyp jer..syg ayah..

ShimM said...

btol tu odah.. lebeh baek senyap dr menambah dosa yang dah sedia menggunung..

aku jg sygkan abah...

Post a Comment

Thank You for Your Message(s)..