Menyakiti tanpa niat

Does other person’s misery an entertainment to u?

Pernah x tanyakn soklan ni pd diri sdr?

Pernah. Bila aku muhasabah diri aku, aku akn mula tanyakn soklan nih. Pelik. Tp, tu lah hakikat nya. Selalunya tanpa kita sedar/xsedar kita buat/kata sesuatu yg menyakitkan seseorg…. n didepan/blkg org tu kita akn snyum/ketawa (atas sbb2 tertentu. Klaka, o anything..). selain itu, apa yg terlintas d pikiran kita??? Cuba Tanya diri soklan nih~ agk2 nya apa jwpn yg kita peroleh?

kisah 1:
dlm 1 program di tempat kerja yg aku sertai, ada seorang hamba allah nih tergelincir masa satu aktiviti bersama student berlangsng. Keadaan court yg licin atr penyebabnya. Nk dijadikan citer.. sms kejadian, aku sdg mengambil video. Demi terpandangkn situasi tu, aku spontan tergelak. Klaka! Itu yg aku pk masa tu. Namun, aku sekadar gelak tanpa membantu! Slps kejadian, krn rasa kesal… aku hanya mampu minta maaf pd hamba allah itu, sbb aku gelakkan beliau tanpa membantu. Agk2 apa perasaan kita jika kita berada di tpt hamba allah tu?

Kisah 2:
Seorg hamba allah di tpt kerja aku nih sgt rajin dan komited terhadap tugas dan amanah yg diberi padanya. Namun, org2 sekeliling mengata beliau dan menggunakan ayat2 gurauan (yg menyakitkn hati hamba allah ini) dan sinis yg menyebabkan hamba allah ini marah. Salahkah sekiranya kita menjalankan t/jwb yg diamanhkn dgn sehabes baik? Apa yg akn kita lakukan sekiranya kita berada di tpt hamba allah ini?

Kisah 3:
Wrestling. Mmg sesuatu yg xasing lg pd peminat seni gusti terlampau. Telah diwar2kn pd umum bhw segala apa yg dipaparkan di kaca tv hanyalah lakonan semata2 dan ia merupakan pembohongan terbesar rancangan reality tv. Itulah sbbnya aku berhenti menonton citer gusti. Segala2nya adlh pembohngan dan lakonan sahaja. Pesoalannya adlh, kpd sesiapa yg menonton rancangan wrestling ini… adkh mrk sedar betapa mereka melihat ksakitan dan kesukaran (pain n misery) penggusti sbg satu bentuk keseronokan (entertainment) ? Mmglah mrk berlakon semata2 dan telah melalui lathn2 intensif agr mrk tidak cedera, namun… setiap kali tubuh mereka dihempas ke lantai atau dipukul dgn apa2 shj objek keras dan berdarah… adkh itu juga satu lakonan? (“penonton bersorak penuh keterujaan!!”)

Kisah 4:
Seorg hamba allah yg di dlm kesukaran dan memerlukan pertolongan krn terlibat dgn kemalangan.. ramainya mrk yg datang menolong… tolong tgok… sambil mmperlahankn knderaan mrk hingga berlaku kesesakn. Terpk kah mrk bhw jam yg terjadi boleh melambatkan perjalanan ambulans utk membawa mangsa kemalangan ke hospital? Ini belum cerita lg mrk2 yg hilang sabar sehngga menggunakan ruang jln kecemasan! dlm deretan kenderaan d jln tu... ada ramai org dgn tujuan yg pelbagai.. Bagaimana dgn mrk yg sudah terlambat ke sesi temuduga? Ibu yg sdg sakit hdk bersalin dan dlm perjalanan ke hospital? Pakcik yg sakit jantung di dlm ambulans? semuanya terperangkap dlm kesakan jln raya!! henti2 kn lah menonton insiden semata2 mahu menceritakannya kpd org lain atau kerana alasan “aku rasa curious lah, saje jer nk tau..!!”. Bknkah lebih baik memandu tros agr memudahkan ambulans tiba dan menyelamatkn mangsa kemalangan? Apa akn kita buat jika kita berada di tpt mangsa?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Isk3.. tanpa kita sedari… inilah yg kita lakukan. Menyakiti tanpa niat. Kedengaran kelaka.. tp.. bayangkan jika kita yg berada di tpt mrk (mangsa). penah terpk kh kita akn kesan perlakuan atau kata2 kita jg mampu mempengaruhi hidup seseorag yg kita knal @ tidak. in good way or a bad way...

Aku slalu wat mende nih. Sedar @ x… mak… abah….close friends…. kwn2… strangers… not-so-close friends…. I’m so sorry…

adkh diam dan buat hal sdr jalan terbaik utk elakkn perkara ini berlaku???

2 comments:

sheta said...

Berada dlm masyarakat dan orang ramai, manakan mampu kita nak diam selamanya dan membuat hal sendiri je, shim. Kita kena bergaul ngan semua orang, kena buat baik ngan semua org.

Biasalah manusia, sokmo akn buat kesilapan.Sekurang2nya ko punya kesedaran, insaf dan trus minta maaf. bg yg tidak punya kesedaran, maafkanlah mereka. realitinya..menyakiti dan disakiti, itu adalah lumrah hidup. ;-)

Wallahua'lam

ShimM said...

ada betul nyer tu. kita selalu berusaha xmenyakiti org lain. xbermakna kit langsung xbergaul. hidup seorang xkn kemana, kenalah berinteraksi dan bermasyarakat juga.

Post a Comment

Thank You for Your Message(s)..