Alahai Nenek ~ LIWAT

Nenek aku ada kt umh nih. Hmm.. dok umh aku seminggu. Begitulah menurut beliau dan wak long aku.

Pepagi pas mkn2 biskut kering beserta roti kering cecah teh 0.. mcm biasalah tgok tv.

Uhuuhuuuu..

Nk dijadikan citer, kitorang layan MHI. Pas citer berkenaan hari guru, nyanyi2, temuramh n everything, lam kol 9am g2, kuarlah slot Berita Pagi kt TV3. Ada lah berita psl mantan Timbalan PM. Ha... Berita tu mention pasal pertuduhan ke atas beliau. Nenek aku leh plk menyampuk masa pembaca berita kata “mangsa tidak boleh buang air besar selama 2 hari selepas kejadian liwat” tuh.

Nenek: loh, xboleh berak? Eh?

Aku: ha ah, nek. lepas diliwat tuh dia xboleh berak. 
Selamba lah aku ckp, lgpon kitorang kt rmh kn..

Nenek: Kenapa to xboleh berak? Sakit perot, kn rasa to..

Aku: tu lah nek. Pas diliwat tuh tros xleh berak 2hari org tu.
Muka aku masih selamba. Xmenampakkan riak2 pelik atas respon xmembina dr nenek aku. Masa tu, nth knp aku masih xsedar yg nenek aku bkn nyer bergurau!

Nenek: klu xboleh berak tuh.. dia nape to x makan pisang. Kn senang nk berak.
Prak!! Br ku sedar yg nenek aku siyes xpaham maksud perkataan LIWAT!!

Aku: (dlm hati. Agk menyesali ketidakpedulian aku terhadap warga emas seperti nenek aku) eheheeehhhheeeeeee... yelah nek~ (dan aku teros memperlihatkan wajah ketidakpedulian penuh ketenangan)

In this case, aku sepatotnya bertanggungjawab menerangkan kpd nenek aku hakikat sebenar yg terjadi kpd mangsa dlm berita td . Tp, kehadiran adek aku yg berumur 12 tahun, tidak ke seklh krn sakit.. membatalkan niat suci murni aku tu. xPe lah nek.. lenkali ada jer org len yg akan dengan baik hatinyer menerangkan keadaan sebenar.


Eh, jap. Adek aku g berak! Aaalahhhh... nenek aku tido plak. Baru je aku nk terangkan pd beliau. Neway, lenkali la yek. Bertanggngjwab plk aku rasa untk memastikan nenenk aku xteros salah paham..


P/S: dlm bhs jawa, LIWAT tuh bermaksud LALU. so, xpelik lah kalau nenek aku have no klu makna pekataan tuh. eheks. Alahai nenek2.. comel sungguh lah u neh~

3 comments:

RaUDaH said...

liwat..huhu..abes klu liwat tu base jawanyer ape ekk...

ShimM said...

liwat = lalu

mencari sinar Ilahi said...

heheh lawakssnye nenek shim....

Post a Comment

Thank You for Your Message(s)..