:::PETUA IMAM SYAFIE:::

:::PETUA dari IMAM SYAFIE:::

aku dapat petua nih dr FB. Semoga bermanfaat untuk dikongsi bersama.. 

4 perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas 

4 perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam 

4 perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih 

4 perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat 

4 perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama 

4 cara TIDUR
1. TIDUR PARA NABITidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAHMiring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solatmalam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBAMiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyakdimakan.
4. TIDUR SYAITANMenelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.


Kebanyakan perkara yang merugikan (yg tersenarai kt atas tuh) aku buat dohh... huh, semestinya aku buat tanpa sedar dan dengan sedar gk (sampai jdk habit). Perlahan2 ia menjd tebiat yg sukar dikikis. perlahan2 aku akn try mengelak dr mengulang BYK kebiasaan buruk aku. cthnya, isk3 habit buruk aku yg MALAS nk MANDI klu badan dah penat, malas n also semasa bermalas-malasan dihujung minggu. rupa2nya itulah penyebab aku dah xse'kuat' dulu. cewahh.. siyes, dulu aku nih tegar.. tahan pukul.. tahan sakit. sekarang nih.. tergeliat sikit jer pon aku dah 'lembik' kesakitan. kehebatan ku semakin pudar... cewahh! poyos!!

huu.. patotlah aku rasa badan aku nih lemah jer.. lesu sentiasa.. rupanya sbb aku nih selalu sgt CEMAS. apa xnya, walau bangun pagi awal, tp aku nih jenis bersiap lambat hingga menyebabkan aku pon lambat g kerja.  g kerja sentiasa terkocoh2. thumb print kehadiran aku sungguh menyedihkan dohhh... kalau diprint out berwarna, nmpklah warna merah merajai warna2 len dalam slip kehadiran tuh. huuuu.. perlu perubahan sblm aku dikenekan tindkan disiplin nih. grrr.. takut seyyy.. nth apa lah tindakannyer ye..?

cara tidur yg terbaik tentulah cara pertama n kedua. tp, kengkadang aku lebeh selesa tidur ngn kaedah ke-3 n ke-4. naper ek? adakh aku juga mewarisi ke'haloba'an dan ke'setan'an? heh heh. xkn seteruk tu kn..?? ish3...

7 comments:

HUD DA X PLAYER said...

thanks 4 da info...sharing is caringg

RaUDaH said...

UIT..AKU PON MLS NK MND WEIH..SBB AKU RSE BDN AKU X B'BAU PON..HAHAHA..ALSN..

ShimM said...

huda: that's y aku rajin meng'share'ringkn info. of kos not becoz i don't care.. eheh. ayat berbelit plk. yap, i do care about all of my friendz..

odah: eheh.. nmpknyer bkn aku sorang yg malas mandi. ko pon sama gk. cuma alasn ko tuh mm.. biasa sgt aku dgr. xkreatip langsung. ahaks!!

RaUDaH said...

ceh..xkreatip ko kte..alsn kedua aku nk jimat air..hahah..kreatip x..bln2 byr 5 rgt jer tuk air..

ShimM said...

hooo.. haaa.. alsn yg nih aku mmg giler kretip. dan mmg xleh disangkal lg kebakhilan ko, kedekut taik idong masin. ahaks!

RaUDaH said...

heheh..kedekot tuk kesenangan di masa hadapan..x gitu Syimm..

ShimM said...

untuk org2 yg diambang gerbang ijab qabul cam ko nih mmglah wajib kedekut dan berjimat. utok org cam aku plk berjimat n kedekut sbb mende len plk. shopping, servis kete n bla3. mengalahkan org ank 5 dah aku nih

Post a Comment

Thank You for Your Message(s)..